Har du problem med Mina sidor?

Här kan du hitta lösningar på de vanligaste problemen du kan stöta på när du använder vår e-tjänst Mina sidor.

Har vi tekniska problem med Mina sidor eller om vi stänger dem för service hittar du alltid information om detta på vår startsida.

Vanliga problem

Tyvärr händer det att det inte går att komma vidare från steg 4 i ansökan, trots att du fyllt i all information. Om det händer dig måste du kontakta oss så skickar vi hem ansökningsformuläret med post till dig. Det enklaste sättet att kontakta oss är att skriva ett meddelande på Mina sidor.

Det finns några saker du kan kontrollera om du inte kan logga in på Mina sidor:

Tillåta cookies

För att Mina sidor ska fungera behöver du tillåta temporära cookies (så kallade sessionskakor). Mina sidor sparar ingen personlig information via cookies.

Tillåta Javascript

Javascript är nödvändigt för många av Mina sidors funktioner. Alla webbläsare har Javascript aktiverat som standard när man installerar dem. Om du är osäker på om Javascript är aktiverat i din webbläsare kan du söka på ”Aktivera Javascript” i webbläsarens hjälpavsnitt.

Tillåta popup-fönster

Vissa funktioner i Mina sidor kräver att du tillåter popup-fönster. Du kan välja att tillåta popup-fönster eller ställa in att du tillåter popup-fönster för Mina sidor i inställningarna för din webbläsare. Sök i webbläsaren på ”Tillåta popup”

Följ dessa steg:

  1. Gå in på E-tjänster.
  2. Gå till "ladda upp dokument", läs instruktionerna och klicka på "jag vill fortsätta".
  3. Välj vilken typ av dokument du vill ladda upp i listan.
  4. Klicka därefter på den gröna knappen för att ladda upp ett dokument från din dator.
  5. Kom ihåg att du kan ta kort på dokumentet och ladda upp själva bilden.
  6. Klicka på "skicka in".
  7. Klart!

Här kan du se en film som visar hur man gör. Länk till annan webbplats.

Rensa cookies

Har du problem med att signera är det bra om du försöker rensa dina cookies. Eftersom vi inte vet vilken webbläsare du använder kan du använda någon av dessa länkar. Välj den länk som stämmer överens med den webbläsare du använder och följ de olika stegen som beskrivs.

Fungerar det inte att rensa cookies, kan det även vara bra att helt byta webbläsare. Vi rekommenderar främst Chrome eller Edge när du använder Mina sidor.

Problem med signering i Apple/Safari

I webbläsaren Safari kan man endast signera 5 gånger i samma session. Detta är en säkerhetsåtgärd som finns i Apples operativsystem. Om problemet uppstår behöver du logga ut och rensa cache och historik, då får du 5 nya försök och kan därefter logga in igen på Mina sidor och utföra fler signeringar.

Problem vid signering på Mina sidor från iPhone

Du som har iphone med iOS version 12 kan uppleva problem vid signering när du ska logga in på Mina sidor. Du kan slussas tillbaka till inloggningsrutan. Problemet verkar inte uppstå om man har iOS version 13 eller högre. Du behöver uppdatera till den senaste versionen av operativsystemet.

För att kontrollera vilken version man har samt hämta och installera den senaste programvaruuppdateringen ska man på sin iPhone gå in på "Inställningar" och sedan klicka på "Allmänt". Under avsnittet "Om" ser man vilken version som är installerad och under avsnittet "Programuppdatering" kan man hämta och installera den senaste versionen av operativsystemet som finns tillgänglig.

Om du inte använder Mina sidor på 20 minuter loggas du ut automatiskt

Av säkerhetsskäl loggas du ut ur Mina sidor efter 20 minuter om du inte gör något. Gör du inget kommer Mina sidor att fråga om du vill fortsätta vara inloggad eller om du vill bli utloggad. Om du inte svarar kommer Mina sidor att logga ut dig automatiskt.

För att BankID ska fungera på Mina sidor måste du tillåta cookies och popup-fönster. Det gör du i webbläsarens inställningar. Filmen här nedanför visar hur du gör på en mobiltelefon med Android som operativsystem.

Gör så här för att ändra i en tidrapport som du redan skickat in:

  1. Logga in på Mina sidor och klicka på Rapportera tid. I listan Inskickade tidrapporter ligger alla tidrapporter som du har skickat in.

  2. Välj den tidrapport du vill ändra genom att klicka på den och klicka sedan på knappen Ändra. Nu kan du göra de ändringar du vill. Börja med att ta bort den information du fyllt i och fyll sedan på med den nya korrekta informationen.

  3. När du är klar, signera och skicka in tidrapporten igen.

Klicka på Rapportera tid. Alla veckor finns på ett av tre ställen:

  • Jag vill göra klart - här ser du de veckor som du börjat fylla i men som du inte skickat in.

  • Jag vill tidrapportera - här ser du de veckor som du inte har påbörjat.

  • Inskickade tidrapporter - här ser du alla veckor som du har skickat in till oss.
  •  

Klicka här för att se en bild som visar var du hittar rätt vecka.

QR-kod används när du loggar in på dator men gör identifieringen via Mobilt BankID. QR-koden kopplar ihop personen på enheten med tjänsten och därför behöver man inte längre skriva in sitt personnummer.

  • Du väljer BankID på annan enhet i e-tjänsten.
  • Du läser av en QR-kod på skärmen med din BankID-app.
  • Du bekräftar i BankID-appen.

Vilken mobiltelefon fungerar bäst?

Om du vill använda Mina sidor på din smarta mobiltelefon rekommenderar vi iPhone och Android. Smarta mobiler med andra operativsystem och webbläsare kan fungera, men de har inte testats och vi kan inte garantera att de fungerar korrekt.

Använder du iPhone och har problem med din e-legitimation är det bra om du laddar ner webbläsaren Chrome i App store. Använd sedan Chrome när du ska logga in på Mina sidor.

Vilken webbläsare fungerar bäst?

Mina sidor fungerar bättre med vissa webbläsare. De vi rekommenderar för dig som använder dator är de senaste versionerna av:

  • Chrome
  • Edge
  • Firefox
  • Safari

Du behöver Adobe Reader

För att du ska kunna öppna dina brev behöver du ha programmet Adobe Reader installerat på din dator. Kontrollera att du har den senaste versionen av Adobe Reader installerat. Du kan hämta programmet gratis på Adobes webbplats: https://get.adobe.com/reader Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Har du fortfarande problem?

Du kan mejla till medlem@kommunalsakassa.se. Beskriv ditt problem och skicka gärna med skärmdumpar.

Du kan också kontakta oss genom att skriva ett meddelande på Mina sidor.

Dela:

Senast uppdaterad:

Senast uppdaterad:

Dela: