• Vma Ikon
    Det är många som ringer Det kan vara svårt att komma fram eftersom det är många som ringer. Läs mer om vad vi kan svara på i telefon.

Har du problem med Mina sidor?

Här kan du hitta lösningar på de vanligaste problemen du kan stöta på när du använder vår e-tjänst Mina sidor.

Har vi tekniska problem med Mina sidor eller om vi stänger dem för service hittar du alltid information om detta på vår startsida.

Tekniska krav

Vilken mobiltelefon fungerar bäst?

Om du vill använda Mina sidor på din smarta mobiltelefon rekommenderar vi iPhone och Android. Smarta mobiler med andra operativsystem och webbläsare kan fungera, men de har inte testats och vi kan inte garantera att de fungerar korrekt.

Använder du iPhone och har problem med din e-legitimation är det bra om du laddar ner webbläsaren Chrome i App store. Använd sedan Chrome när du ska logga in på Mina sidor.

Vilken webbläsare fungerar bäst?

Mina sidor fungerar bättre med vissa webbläsare. De vi rekommenderar för dig som använder dator är de senaste versionerna av:

  • Chrome
  • Edge
  • Firefox
  • Safari

Du behöver Adobe Reader

För att du ska kunna öppna dina brev behöver du ha programmet Adobe Reader installerat på din dator. Kontrollera att du har den senaste versionen av Adobe Reader installerat. Du kan hämta programmet gratis på Adobes webbplats: https://get.adobe.com/reader Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Felsökning

Jag kan inte logga in på Mina sidor, vad ska jag göra?

Det finns några saker du kan kontrollera om du inte kan logga in på Mina sidor:

Aktivera cookies

För att Mina sidor ska fungera behöver du tillåta temporära cookies (så kallade sessionskakor). Mina sidor sparar ingen personlig information via cookies.

Tillåta Javascript

Javascript är nödvändigt för många av Mina sidors funktioner. Alla webbläsare har Javascript aktiverat som standard när man installerar dem. Om du är osäker på om Javascript är aktiverat i din webbläsare kan du söka på ”Aktivera Javascript” i webbläsarens hjälpavsnitt.

Tillåta popup-fönster

Vissa funktioner i Mina sidor kräver att du tillåter popup-fönster. Du kan välja att tillåta popup-fönster eller ställa in att du tillåter popup-fönster för Mina sidor i inställningarna för din webbläsare. Sök i webbläsaren på ”Tillåta popup”

Problem med cookies

Använder du iPhone, iPad eller Macbook och får felmeddelandet "cookie failure, you must have cookies enabled on your device" som hindrar dig från att signera i Mina sidor? Då behöver du ändra inställningar för din webbläsare och sedan starta om den. Problemet kan uppstå i webbläsaren Safari och Chrome. Här under hittar du information om hur du kan lösa problemet.

Safari på en Macbook dator

På en Safari sida ska du klicka på ”Safari” högst upp i vänstra hörnet, välj sedan Inställningar och klicka på Integritet. Bocka ur både ”Webbplatsspårning” och "Cookies och webbplatsdata". Stäng ner och starta om webbläsaren. Logga in på Mina sidor igen.

Chrome på Macbook dator

I Chrome ska du klicka på ”Mer” (de tre prickarna) uppe till höger och sedan välja Inställningar. Under avsnittet Sekretess och säkerhet går du in på ”Cookies och annan webbplatsdata”. Se till att alternativen ”Blockera cookies från tredje part” och ”Blockera alla cookies” inte är markerade. Stäng ner och starta om webbläsaren. Logga in på Mina sidor igen.

Safari på iPhone

Öppna inställningar i din iPhone. Välj sedan "Safari". Under avsnittet Integritet och säkerhet ska både alternativen ”Spåra inte mellan webbplatser” och ”Blockera alla cookies” vara avmarkerade.

Videon här nedanför visar hur du gör.


Chrome på iPhone

Öppna inställningar i din iPhone. Välj sedan ”Chrome”. Alternativet ”Tillåt spårning mellan webbplatser” ska vara markerat.

Problem vid signering

Rensa cookies

Har du problem med att signera är det bra om du försöker rensa dina cookies. Eftersom vi inte vet vilken webbläsare du använder kan du använda någon av dessa länkar. Välj den länk som stämmer överens med den webbläsare du använder och följ de olika stegen som beskrivs.

Fungerar det inte att rensa cookies, kan det även vara bra att helt byta webbläsare. Vi rekommenderar främst Chrome eller Edge när du använder Mina sidor.

Problem med signering i Apple/Safari

I webbläsaren Safari kan man endast signera 5 gånger i samma session. Detta är en säkerhetsåtgärd som finns i Apples operativsystem. Om problemet uppstår behöver du logga ut och rensa cache och historik, då får du 5 nya försök och kan därefter logga in igen på Mina sidor och utföra fler signeringar.

Problem vid signering på Mina sidor från iPhone

Du som har iphone med iOS version 12 kan uppleva problem vid signering när du ska logga in på Mina sidor. Du kan slussas tillbaka till inloggningsrutan. Problemet verkar inte uppstå om man har iOS version 13 eller högre. Du behöver uppdatera till den senaste versionen av operativsystemet.

För att kontrollera vilken version man har samt hämta och installera den senaste programvaruuppdateringen ska man på sin iPhone gå in på "Inställningar" och sedan klicka på "Allmänt". Under avsnittet "Om" ser man vilken version som är installerad och under avsnittet "Programuppdatering" kan man hämta och installera den senaste versionen av operativsystemet som finns tillgänglig.

Om du inte använder Mina sidor på 20 minuter loggas du ut automatiskt

Av säkerhetsskäl loggas du ut ur Mina sidor efter 20 minuter om du inte gör något. Gör du inget kommer Mina sidor att fråga om du vill fortsätta vara inloggad eller om du vill bli utloggad. Om du inte svarar kommer Mina sidor att logga ut dig automatiskt.

Har du fortfarande problem?

Om du skulle ha fortsatt problem med Mina sidor är du välkommen att kontakta någon av våra handläggare via telefon eller Mina sidor.

Du når oss på telefonnummer 0771-25 80 00, måndag till fredag klockan 9.00-11.00.

Dela:

Senast uppdaterad:

Senast uppdaterad:

Dela:

Kontakt

Har du kollat på frågor och svar eller använt vår smidiga sökfunktion? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna.

Hittar du inte svaren du söker på webbplatsen finns det flera sätt att kontakta oss.

Följ oss:

Mina sidor Länk till annan webbplats.
Skicka meddelande via Mina sidor för att få svar på frågor och komma i kontakt med din handläggare.

Telefonnummer 0771-25 80 00
Öppet: Måndag-fredag kl. 9.00-11.00.

Skicka handlingar till:
Kommunals a-kassa
FE 51
930 88 Arjeplog