Vanliga frågor och svar om stängningen av Mina sidor

Här har vi samlat vanliga frågor och svar om stängningen av Mina sidor 11-16 oktober.

Mina sidor har stängt eftersom alla a-kassor under hösten byter handläggningssystem och mellan 11-16 oktober är det Kommunals a-kassas tur. Både Mina sidor och det system som handläggarna använder för att handlägga ditt ärende hos oss, kommer vara stängt under den här tiden.

När det nya systemet är på plats kommer det göra vår handläggning mycket smidigare och på så sätt kommer vi kunna ge dig ännu bättre service! Mina sidor kommer dessutom att få två nya funktioner: ”Mina ärenden” och ”Klaga/Fråga på beslut”.

Vänta med att skicka in din tidrapport tills Mina sidor är öppet igen. Att du får vänta kommer inte påverka det ordinarie datumet för utbetalning av din ersättning.

Vi ber dig att vänta till Mina sidor är öppet igen och ladda upp dem digitalt där. Vill du hellre skicka in dina dokument till oss via post kommer vi att kunna se dem först när systemet är öppet igen.

Vi ber dig att inte skicka in dokument via mejl, eftersom vi då måste vänta till Mina sidor är öppet igen för att kunna hantera dem.

Kom ihåg att det alltid går snabbast att ladda upp dina dokument på Mina sidor.

Skriv in dig som arbetslös hos Arbetsförmedlingen Länk till annan webbplats. på din första arbetslösa dag. Det är jätteviktigt! Vänta sedan med att skicka in din ansökan om ersättning till oss till Mina sidor är öppet igen. Håll gärna utkik på kommunalsakassa.se Länk till annan webbplats. där vi informerar löpande om stängningen av Mina sidor.

Nej, du kommer fortfarande kunna söka ersättning från den dagen du blev arbetslös. Kom ihåg att det är viktigt att du skriver in dig som arbetslös hos Arbetsförmedlingen Länk till annan webbplats. första dagen du är arbetslös.

Ja, till en början kan det ge lite längre handläggningstider. Detta eftersom vi inte kan handlägga några ärenden under veckan då Mina sidor och handläggarnas nya system har stängt. På sikt kommer vår handläggning däremot gå smidigare och servicen till dig blir bättre!

Både ja och nej. Vi kommer att kunna se uppgifter som du har lämnat in till oss innan Mina sidor stänger, men eftersom systemet är stängt kan vi inte gå in och handlägga ditt ärende under den veckan.

Vi kan svara på frågor om till exempel tidigare utbetalningar, pågående ärenden (som kommit in innan Mina sidor stängt) och allmänna frågor om arbetslöshetsförsäkringen. Under den här veckan kan vi däremot inte ta några beslut eller göra något om du lämnar nya uppgifter till oss. Vi kan ta emot dina uppgifter och notera dem, men vi måste vänta med att lägga in dem till systemet är öppet igen.

Tveka inte på att höra av dig om du har allmänna frågor om a-kassan eller besök vår hemsida kommunalsakassa.se Länk till annan webbplats. för mer information.

Vi kommer att kunna svara på meddelanden igen när systemet öppnar, vilket är planerat på måndagen den 17 oktober. Beroende på hur systembytet går kan det öppna senare eller tidigare, håll gärna utkik på kommunalsakassa.se Länk till annan webbplats. där vi lägger ut information löpande. Vi kommer att svara på meddelanden i den ordning som de kommit in.

Du är välkommen att ringa oss som vanligt på telefonnummer 0771-25 80 00. Vi har öppet på vardagar mellan klockan 09.00-15.00. Kom ihåg att vi bara kan svara på allmänna frågor under den veckan.

Ja, om vi har bett dig att lämna in uppgifter kommer du att få 7 dagar extra på dig att lämna in de uppgifterna till oss.

Under ”Mina ärenden” får du en översikt över dina pågående och avslutade ärenden hos oss.

Du hittar brev och meddelanden som är skickade innan stängningen under ”Arkiverat”.

Här kan du fråga oss om och lämna synpunkter på beslut som vi har tagit inom de senaste två månaderna. Via Klaga/Fråga på beslut kan du också lämna in fler uppgifter till besluten. Gäller din fråga ett ärende där vi inte har fattat ett beslut än är du välkommen att skicka ett meddelande till oss via "Meddelanden" istället.

Dela:

Senast uppdaterad:

Senast uppdaterad:

Dela: