Jag har fått jobb, vad behöver jag göra?
Svar:
Om du har fått jobb och inte vill söka a-kassa mer, kan du sluta skicka in månadsansökan/tidrapporter till oss. Du ska också höra av dig till Arbetsförmedlingen.
Samma sak gäller om du ska vara föräldraledig, studera eller göra något annat än att vara arbetssökande.
Liknande frågor och svar
-
Fyll i dagarna du är med i programmet i kalendern i steg 1, välj alternativet ”Kan inte arbeta”.
Om du är med i programmet hela månaden behöver du inte skicka in någon månadsansökan till oss.
När du är med i ett arbetsmarknadsprogram har du inte rätt till a-kassa. Du ska istället ansöka om ersättning (aktivitetsstöd från Försäkringskassan).
-
Ja, du kan arbeta deltid och samtidigt få a-kassa. Du kan göra det i upp till 14 månader.
Hur mycket ersättning du kan få beror på hur stor inkomst du har förlorat jämfört med tidigare. A-kassan fyller alltså inte automatiskt upp inkomsten till 100 procent, utan kompenserar för en del av inkomstbortfallet.
-
Det är din arbetsgivare som fyller i arbetsgivarintyget. Gör så här: Gå in på Mina sidor Länk till annan webbplats. och klicka på "Begära arbetsgivarintyg" under E-tjänster. När du fyllt i och skickat iväg så får din arbetsgivare ett mejl om att du vill ha ett arbetsgivarintyg.
Du kan också kontakta lönekontoret hos din arbetsgivare.
-
Logga in på vår e-tjänst Mina sidor och fyll i "Ansökan om ersättning". Var noggrann när du svarar på frågorna och fyll i allt du har gjort under det senaste året.
När ansökan är inskickad får du en att-göra-lista som visar vilka uppgifter du behöver skicka in.
Exempel på vad du behöver skicka in:
- Om du har arbetat: arbetsgivarintyg från din senaste anställning
- Om du har studerat: intyg om studier
- Månadsansökan
Håll koll på din att-göra-lista så missar du inget!
-
När du söker a-kassa behöver vi uppgifter om din senaste anställning och varför den upphört. Det enklaste sättet att få in uppgifterna är att använda funktionen ”Begära arbetsgivarintyg” på Mina sidor. Då får arbetsgivaren ett mejl med en uppmaning att fylla i intyget.
Din arbetsgivare kan också lämna uppgifterna i ett eget intyg som innehåller det här:
- Anställningstid (fr o m – t o m)
- Omfattning på tjänsten (heltid, deltid i procent, varierande)
- Anställningsform (tillsvidare, tidsbegränsad, intermittent)
- Anledning till att anställningen upphört (arbetsbrist, avslutad tidsbegränsad anställning, avsked, egen begäran, konkurs eller annan anledning)
- Finns det en överenskommelse om avgångsvederlag eller annan ersättning? Ja/Nej
- Finns det ett erbjudande om fortsatt arbete (om Ja, datum för erbjudandet och om den anställde tackat ja eller nej).
Tänk på att det är din arbetsgivare som ska intyga uppgifterna, det räcker inte att du själv besvarar frågorna.
Senast uppdaterad: