• Vma Ikon
    Ändrade öppettider På Valborgsmässoafton 30 april har vi öppet för besök och telefon 9.00-11.00. Den 1 maj har vi stängt.

Lättläst om a-kassan

Här har vi samlat lättläst information om hur Kommunals a-kassa fungerar. Ta gärna kontakt med oss om du har frågor. Du hittar kontaktuppgifter allra längst ned på sidan.

Därför är det bra att vara medlem i Kommunals a-kassa

  • Du kan få pengar från oss om du skulle förlora ditt jobb.
  • Vi som jobbar på a-kassan kan din bransch och har förståelse för just din situation.

Vem kan bli medlem?

Du kan bli medlem om du jobbar:

  • i en kommun
  • i en region
  • i en kyrka
  • i ett kooperativ om du arbetar med samhällsservice
  • i ett privat eller kommunalt bolag om du arbetar med samhällsservice
  • inom naturbruksområdet.

Du kan bara vara medlem i en a-kassa i taget och du får inte ha fyllt 66 år. (Om du fyllt 65 år under år 2022 kan du inte vara medlem efter det.)

Du kan fylla i en medlemsansökan på webben. Du måste ha tillgång till din e-legitimation för att fylla i formuläret.

Vad kostar det att vara medlem?

Om du är medlem i a-kassan betalar du 141 kronor per månad.

Om du även är med i facket så betalar du en till avgift varje månad som beror på hur mycket du tjänar. Gå in på kommunal.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. för mer information om fackets medlemsavgifter.

Har du rätt till a-kassa?

För att ha rätt till a-kassa måste du uppfylla vissa villkor. Du måste också söka jobb och göra vissa uppgifter under hela tiden som du söker a-kassa.

Detta krävs för att du ska få ersättning från a-kassan:

  • Du ska vara anmäld som arbetssökande på Arbetsförmedlingen.
  • Du behöver kunna arbeta minst 3 timmar per dag och i genomsnitt minst 17 timmar varje vecka.
  • Du ska aktivt söka arbete.
  • Du måste ha arbetat i en viss omfattning. Antingen minst 60 timmar per månad under sex månader inom en period på tolv månader, eller minst 40 timmar per månad och minst 420 timmar totalt under sex månader i följd.

Läs mer om vad som gäller för att få a-kassa.

Har du sagt upp dig?

Om du har sagt upp dig själv från ditt arbete kan du bli avstängd från a-kassa i 45 ersättningsdagar. Det betyder att du inte får pengar under avstängningsperioden.

I vissa fall kan du slippa en avstängning om du har giltiga skäl. Kontakta oss på Kommunals a-kassa så kan vi hjälpa dig att se vad som gäller för just dig.

Har du fått a-kassa tidigare?

Har du fått a-kassa tidigare kan du fortsätta få ersättning om:

  • det är mindre än ett år sedan du hade a-kassa och
  • du har dagar kvar av din ersättningsperiod.

Om du har studerat, varit sjuk eller föräldraledig kan du i vissa fall få fortsätta på dina a-kassedagar trots att det gått mer än ett år.

Om du arbetar samtidigt som du får a-kassa

Du kan i många fall arbeta samtidigt som du får ersättning från a-kassan.

Gör så här:

  • Tala alltid om för a-kassan att du arbetar och hur mycket du arbetar.
  • Fyll i hur du arbetar på dina tidrapporter, även om du bara jobbar några timmar.
  • Det gäller även om du arbetar på kvällar, nätter eller helger.

Läs mer om jobb och a-kassa.

Hur mycket får du i a-kassa?

Hur mycket a-kassa du får beror på:

  • hur länge du har varit medlem – kortare eller längre än 12 månader
  • om du har arbetat heltid eller deltid
  • hur mycket du tjänat.Kontakta Kommunals a-kassa för att få veta mer.

Hur länge får du a-kassa?

Du kan normalt få a-kassa i 300 ersättningsdagar. Eftersom du kan få a-kassa max 5 dagar per vecka räcker dagarna i minst 60 veckor. Det är lite mer än ett år.

Om du har barn under 18 kan du få ytterligare 150 ersättningsdagar.

Tänk på att meddela oss om din situation förändras

Meddela oss om förändringar som kan påverka din a-kassa. Det kan till exempel vara:

  • att du börjar studera
  • att du blir sjuk
  • att du tar ut föräldrapenning
  • att du arbetar
  • att du tar ut pension.

Meddela oss så fort som möjligt, men senast inom 14 dagar.

Var noggrann när du lämnar uppgifter till oss. Om du lämnar felaktiga uppgifter kan du bli skyldig att betala tillbaka pengar. I värsta fall kan du bli utesluten ur a-kassan och polisanmäld.

Hör av dig om du är osäker

Om du har frågor om vad som kan påverka din rätt till ersättning, eller känner dig osäker på reglerna – kontakta oss direkt så hjälper vi dig. Det är alltid bättre att fråga först om du är tveksam!

Det här behöver du göra på Arbetsförmedlingen

För att få ersättning behöver du vara aktiv på Arbetsförmedlingen och söka nytt arbete. Det betyder att du behöver:

  • lämna dina aktivitetsrapporter i tid
  • aktivt söka arbete
  • gå på bokade möten hos Arbetsförmedlingen.

Om du inte gör det du planerat med Arbetsförmedlingen får du först en varning. Därefter kan du bli avstängd från ersättning i en eller flera dagar.

Om du vill byta eller gå ur a-kassan

Det är viktigt att det inte blir något uppehåll mellan medlemskapen i olika a-kassor. Annars kan du få mindre i a-kassa om du blir arbetslös.

Gör så här om du vill byta a-kassa

  • Meddela oss via Mina sidor, brev eller e-post att du vill gå ur a-kassan.
  • Ansök om medlemskap hos din nya a-kassa.

Gör så här om du vill gå ur a-kassan

  • Meddela oss via Mina sidor, brev eller e-post att du vill gå ur a-kassan.

Om du vill gå ur a-kassan och är pensionär

Så här fungerar det om du är pensionär:

  • Månaden innan du fyller 66 år avslutar vi ditt medlemskap utan att du behöver meddela oss.
  • Om du fyllt 65 år under år 2022 kan du inte vara medlem eller få ersättning.
  • Om du däremot fyller 65 år under år 2023 kan du vara medlem och söka ersättning tills månaden innan du fyller 66 år.
  • Om du tar ut pension innan du fyller 66 år måste du meddela oss via Mina sidor, brev eller e-post att du vill gå ur a-kassan.

Dela:

Senast uppdaterad:

Senast uppdaterad:

Dela: