Viktigt att tänka på

Det viktigaste att tänka på när du får ersättning är att fylla i dina tidrapporter rätt.

Meddela oss om förändringar som kan påverka din a-kassa

Det kan till exempel vara:

• att du börjar studera

• att du blir sjuk

• att du arbetar deltid

• att du tar ut pension

 

Meddela oss så fort som möjligt, men allra senast inom 14 dagar.

 

Obs! Var noggrann när du lämnar uppgifter till oss. Om du lämnar felaktiga uppgifter kan du bli skyldig att betala tillbaka pengar. I värsta fall kan du bli utesluten ur a-kassan och polisanmäld.

Hör av dig om du är osäker

Om du har frågor om vad som kan påverka din rätt till ersättning, eller känner dig osäker på reglerna – kontakta oss direkt så hjälper vi dig. Det är alltid bättre att fråga först om du är tveksam!

Det här behöver du göra på Arbetsförmedlingen

För att få ersättning behöver du vara aktiv på Arbetsförmedlingen och söka nytt arbete. Det betyder att du behöver:

  • Lämna dina aktivitetsrapporter i tid.
  • Aktivt söka arbete.
  • Gå på bokade möten hos Arbetsförmedlingen.

Obs! Om du inte söker arbete på Arbetsförmedlingen får du först en varning. Därefter blir du avstängd och får ingen ersättning under en eller flera dagar.