Har du rätt till a-kassa?

Här förklarar vi vad som krävs för att du ska kunna få pengar från a-kassan.

För att få ersättning från a-kassan behöver du:

  • vara inskriven på Arbetsförmedlingen
  • söka jobb
  • lämna in din aktivitetsrapport till Arbetsförmedlingen varje månad
  • följa den plan du har gjort tillsammans med Arbetsförmedlingen.

Du måste också kunna ta ett jobb om du får ett erbjudande.
Du kan till exempel inte få ersättning om du:

  • är sjuk
  • studerar
  • är föräldraledig
  • eller bor utomlands.

Du behöver ha tjänat tillräckligt med pengar

För att få ersättning från a-kassan måste du ha arbetat och tjänat pengar.
Du ska ha tjänat minst 120 000 kronor under de senaste 12 månaderna.
Du ska också ha haft minst 11 000 kronor i lön under fyra månader.
Detta är pengar innan skatt.

A-kassan får uppgifter om din inkomst från Skatteverket.
Alla inkomster från arbete räknas med.

Om du inte har tjänat 120 000 kronor

Om du inte har tjänat 120 000 kronor kan vi i vissa fall titta på en annan regel.
Den kallas alternativregeln.

Med alternativregeln behöver du bara ha tjänat minst 11 000 kronor i fyra månader i rad.
Då behöver du inte ha tjänat 120 000 kronor totalt.

Dela:

Senast uppdaterad:

Senast uppdaterad:

Dela: