Visselblåsartjänst
För oss är det viktigt att missförhållanden eller oegentligheter som inträffat i organisationen som kan skada verksamheten eller dess medarbetare uppmärksammas och utreds så tidigt som möjligt.
Varför en visselblåsartjänst?
Syftet med att ha en visselblåsarfunktion är att förenkla för den som vill lämna information om missförhållanden eller oegentligheter som strider mot gällande lagstiftning och Kommunals A-kassas värdegrund. Visselblåsarfunktionen används för att rapportera alla typer av missförhållanden eller oegentligheter.
Så här gör du en anmälan
En anmälan till visselblåsarfunktionen görs anonymt. För att göra en anmälan fyller du formuläret: Simployer &frankly - Whistleblower Länk till annan webbplats.. Din anmälan hanteras sedan av HR-enheten på Kommunals a-kassa.
Det är viktigt att du läser igenom informationen på den här sidan innan du gör din anmälan.
Bra att veta innan du gör en anmälan
Visselblåsning ska användas när du upptäcker allvarliga oegentligheter, missförhållanden eller olagliga aktiviteter inom organisationen. Om du däremot är missnöjd med den service eller bemötande du fått ska du istället höra av dig direkt till Kommunals a-kassa. Kontaktuppgifterna hittar du på sidan Kontakta oss. På så sätt kan dina åsikter och idéer hanteras på ett effektivt sätt.
Det kan vara bra att veta att
- du är skyddad mot repressalier enligt gällande rätt om du rapporterar in situationer där du har skälig anledning att anta att information om missförhållanden är sanningsenlig
- du ska undvika arbetsgivarens utrustning eller IT-miljöer om du inte vill att din arbetsgivare ska kunna veta vem du är
- du har rätt enligt lag att vara anonym både i relation till den som tar emot din visselblåsaranmälan och till din arbetsgivare. Samtidigt önskar vi att du vågar vara öppen med vem du är för att vi på bästa sätt ska kunna utreda vad som har inträffat.
Vad händer efter att jag skickat in min rapport?
När du lämnat in din rapport skapas ett ärendenummer. HR-enheten tar emot ditt ärende och gör en initial bedömning för att sedan hantera ärendet efter interna processer. Du kan alltid följa ärendet genom att logga in med särskilt ID och lösenord.
HR-enheten kan komma att vilja ha kontakt med dig
Om du vill få uppföljning på ärendet kan du logga in med de uppgifter du erhållit när du rapporterat om ett missförhållande. Du kan då fortsatt, om du så önskar, vara anonym. Om du valt att lämna kontaktuppgifter kan HR komma att kontakta dig för att ställa eventuella frågor.
Ärendet kommer resultera i något av följande
- Om det finns skälig anledning att anta att missförhållanden och/eller andra allvarliga situationer har inträffat kommer en intern eller extern utredare att besluta att en förutredning ska inledas.
- Efter en genomförd förutredning kan ärendet komma att övergå i en fullskalig utredning där syftet är att klargöra om en överträdelse har inträffat eller inte.
- Ärendet kan komma att avskrivas.
- Ärendet kan komma att överlämnas till andra rättsvårdande myndigheter eller kontrollorgan.
Om din rapport skulle visa sig vara falsk
Om du rapporterar situationer som du vet inte har inträffat eller om du lämnar uppenbart vilseledande information har du inte skydd enligt gällande lagstiftning. Du får inte heller göra dig skyldig till brott när du rapporterar en situation. Uppenbart falska eller vilseledande anmälningar kan komma att bli föremål för utredning.
Behandling av personuppgifter
När du gör en anmälan om missförhållanden kommer vi behandla de uppgifter som du lämnar i anmälan. Kommunals a-kassa är personuppgiftsansvarig.
Ändamålet med behandlingen är att kunna hantera anmälningar om missförhållanden utifrån lag 2021:890 om skydd för personer som rapporterar missförhållanden. Laglig grund för att behandla personuppgifter i visselblåsartjänsten är rättslig förpliktelse (artikel 6.1.c). Personuppgifter sparas så länge det är nödvändigt men som längst upp till två år från det att ett ärende är avslutat.
Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter och om dina rättigheter.
Senast uppdaterad: