Hur mycket får du i a-kassa?
Här förklarar vi hur mycket du kan få i a-kassa och hur länge du kan få det.
Hur mycket pengar kan du få från a-kassan?
Hur mycket du får från a-kassan beror på
- hur länge du har varit medlem
- hur mycket du har tjänat innan du blev arbetslös.
Hur länge du har varit medlem påverkar ersättningen
Om du har varit medlem i a-kassan i minst 12 månader i rad,
kan du få 80 procent av din tidigare inkomst.
Om du har varit medlem i 6 till 11 månader,
kan du få 60 procent av din tidigare inkomst.
Om du har varit medlem i mindre än 6 månader,
kan du få 50 procent av din tidigare inkomst.
Högsta möjliga ersättning
Det mesta du kan få är 27 200 kronor per månad före skatt.
När vi räknar ut din ersättning tittar vi på hur mycket du har tjänat under 12 månader.
Det kallas ramtid.
Ramtiden är oftast de senaste 12 månaderna innan du söker ersättning.
Den högsta inkomsten du kan få ersättning för är 34 000 kronor per månad.
Det betyder att du som mest kan få 80 procent av 34 000 kronor,
alltså 27 200 kronor per månad före skatt.
Så många dagar kan du få a-kassa
Hur många dagar du kan få ersättning beror på hur länge du har haft lön på minst 11 000 kronor i månaden.
- 11 månader eller fler: 300 dagar
- 8–10 månader: 200 dagar
- 4–7 månader: 100 dagar
Om du inte har tjänat 120 000 kronor kan du ändå få ersättning.
Du ska då ha haft minst 11 000 kronor i lön i fyra månader i rad.
Då får du a-kassa i 66 dagar.
Det kallas alternativregeln.
Du kan som mest få pengar för 22 dagar varje månad.
Ersättningen minskar efter ett tag
Ersättningen minskar efter 100 dagar.
Då blir den 10 procent lägre.
Efter ytterligare 100 dagar minskar den med 5 procent till.
Senast uppdaterad: