Teodor om första tiden: Utmanande, varierande och kul!

Teodor Baagöe började sin resa på Kommunals a-kassa som ersättningshandläggare i april 2024. Det första året som handläggare är en kombination av utbildning och praktiskt arbete. Här berättar Teodor om sina intryck av första tiden.

Porträtt av ung kvinna med långt hår och svarta kläder. I bakgrunden stora fönster.

Innan han började på Kommunals a-kassa har Teodor arbetat i olika branscher, bland annat på Tillväxtverket, som fastighetsskötare och på Ica.

Hur har de första åtta månaderna varit?

– Väldigt bra! Jag har fått en gedigen utbildning i arbetslöshetslagstiftningen och i hur man handlägger ärenden. Arbetsuppgifterna har varit varierande, och jag lär mig något nytt hela tiden. Det är väldigt kul med variation i jobbet.

En av de saker Teodor uppskattar mest är arbetsklimatet på kontoret.

– Från dag ett har jag känt att alla är öppna och tillmötesgående. Jag har sprungit i korridorerna och knackat på dörrar, och alla tar sig tid att hjälpa till. Det är så kul! Jag har också fått mycket stöd från min chef, som verkligen bryr sig om att jag ska trivas.

Nu närmar sig slutet på Teodors utbildning, som avslutas i december.

– Jag jobbar redan som vanlig ersättningshandläggare, men jag har fortfarande lite tid varje dag med min handledare. Snart ska vi nya stå på egna ben! Det känns lite nervöst. Jag har bra koll på teorin, men det är fortfarande en utmaning att jobba i vårt handläggningssystem. Jag hoppas att jag snart får rutin på det och känner mig tryggare.

Vad är svårast med jobbet?

– Det är ett svårt jobb eftersom det är så många bedömningsfrågor, och det är inte alltid tydligt vad som gäller. Jag tycker att det är klurigt att skriva beslutsbrev. Det är en utmaning att förklara vad som hänt och varför vi har tagit ett beslut på ett sätt som är både kortfattat och lättbegripligt. Men det som är svårt är också det som gör jobbet roligt och intressant!

Hur är en bra handläggare?

– En bra handläggare behöver vara noggrann. Det finns så många detaljer som kan påverka medlemmen, så noggrannhet är verkligen A och O. Empati är också viktigt – man måste kunna lyssna och bemöta medlemmen så att de känner sig sedda och förstådda.

Dela:

Senast uppdaterad:

Senast uppdaterad:

Dela: