Vem kan bli medlem?

Välkommen till Kommunals a-kassa!

Vad är fördelarna med att vara medlem i Kommunals a-kassa?

  •  Att vara medlem ger trygghet om du skulle förlora ditt arbete.
  •  Vi som jobbar på a-kassan kan din bransch och har förståelse för just din situation.

Vem kan bli medlem?

Medlem kan du bli om du jobbar:

  • i en kommun
  • i ett landsting
  • i en kyrka
  • i ett kooperativ om du arbetar med samhällsservice
  • i ett privat eller kommunalt bolag om du arbetar med samhällsservice
  • inom naturbruksområdet

Vad krävs mer för att bli medlem i a-kassan?

För att bli medlem i Kommunals a-kassa krävs:

  1. att du inte är medlem i någon annan a-kassa.
  2. att du inte har fyllt 65 år.

 

Vad kostar det att vara medlem?

Om du bara är medlem i a-kassan kostar det 112 kronor per månad.

Det kostar 109 kronor per månad om du även är medlem i facket. Du betalar då även en avgift till facket. Se kommunal.se för mer information om deras medlemsavgifter.

Kom ihåg att betala medlemsavgiften!

Kommunals a-kassa har kontor på åtta orter i Sverige.

På kontoren finns medlemskommunikatörer och handläggare som arbetar med att hjälpa dig som är medlem. Det är dessa personer som tar emot din ansökan om medlemskap och tar beslut om a-kassa.