Du behöver skicka in arbetsgivarintyg
När du ansöker om a-kassa behöver du skicka in arbetsgivarintyg som visar hur mycket du har arbetat det senaste året. Läs mer och titta på filmen om hur du gör.

Skicka in arbetsgivarintyg för minst 12 månader tillbaka
För att vi ska kunna avgöra om du har rätt till a-kassa eller inte, behöver vi veta hur mycket du har arbetat. Därför behöver du skicka in arbetsgivarintyg för minst 12 månader tillbaka.
Det är din arbetsgivare som fyller i arbetsgivarintyget. Det enklaste sättet att be arbetsgivaren om ett intyg är att gå in på Mina sidor och klicka på ”Begära arbetsgivarintyg". När du fyllt i och skickat iväg så får din arbetsgivare ett mejl om att du vill ha ett intyg.
Du kan också kontakta lönekontoret hos din arbetsgivare.
Alla arbetsgivare har en skyldighet att skicka in arbetsgivarintyg till a-kassan.
Kolla att arbetsgivaren har fyllt i rätt
Arbetsgivarintyget visar att du har jobbat och kan få a-kassa. Men ibland fyller arbetsgivaren i fel, och det kan leda till att du får vänta längre på dina pengar. Här är några saker att dubbelkolla:
Stämmer timmarna?
En heltid är ungefär 176 timmar per månad. Om du till exempel har varit hemma med sjukt barn och det står 130 timmar, ska det också finnas timmar i kolumnen för frånvaro. Annars kan vi behöva begära en komplettering.
Kolla också att övertid redovisas separat. Om du jobbat halvtid, ungefär 88 timmar per månad, men det står 125 timmar, måste a-kassan kontrollera varför.
Är alla timmar med?
Kolla att intyget visar alla timmar fram till din sista arbetsdag. Om du slutade till exempel den 15 oktober kan arbetsgivaren ha missat att fylla i timmarna för oktober och bara tagit med fram till september. Be dem rätta till det om det saknas något.
Har du flera intyg?
Om du haft olika tjänster hos samma arbetsgivare, till exempel gått från 50 procent till 75 procent, behöver du ett intyg för varje tjänst. Arbetsgivaren kan inte slå ihop allt på samma intyg.
Tips för att undvika fel
Be arbetsgivaren fylla i intyget digitalt på arbetsgivarintyg.nu Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Systemet varnar om något verkar fel, vilket hjälper dem att fylla i rätt från början.
Se en film om hur arbetsgivarintyg fungerar
Vanliga frågor och svar om arbetsgivarintyg
Det är ett intyg som visar hur mycket du har arbetat. För att du ska ha rätt till a-kassa krävs att du uppfyller ett arbetsvillkor, det vill säga att du har arbetat tillräckligt mycket under de senaste 12 månaderna. Arbetsgivare fyller i intyget åt dig på www.arbetsgivarintyg.nu Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Du går in på Mina sidor och klickar på "Begära arbetsgivarintyg". När du fyllt i och skickat iväg så får din arbetsgivare ett mejl om att du vill ha ett arbetsgivarintyg. Arbetsgivaren fyller i intyget och skickar det till dig via Mina sidor. Här kan du se en film om hur du begär ett arbetsgivarintyg via Mina sidor.
På Mina sidor kan du se vilka intyg du redan har skickat in genom att klicka på "Mina dokument & brev" i menyn.
Enklast är att skicka in ett arbetsgivarintyg via Mina sidor.
Om du har fått ett arbetsgivarintyg med posten kan du skicka det till oss, vår postadress hittar du här.
Nej, det är inte samma som ett arbetsgivarintyg. Arbetsgivarintyg är en särskild blankett som din arbetsgivare fyller i på www.arbetsgivarintyg.nu Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Vi behöver ett arbetsgivarintyg för att vi ska kunna räkna ut om du har rätt till a-kassa.
Nej, du behöver skicka in ett arbetsgivarintyg. Har du svårt att få ett arbetsgivarintyg från din arbetsgivare kan du kontakta oss.
Ja, det kan du. Du hittar vår postadress här.
Om du har intyget i pappersform kan du också fotografera det och ladda upp det på Mina sidor. Här kan du läsa mer om hur du laddar upp dokument.
Om du arbetar samtidigt som du deltar i ett arbetsmarknadsprogram ska du fortsätta att skicka in arbetsgivarintyg till oss. Om du arbetat så pass mycket att du uppfyller ett arbetsvillkor kommer vi att lämna uppgift om det till Arbetsförmedlingen.
Senast uppdaterad: