”Det är viktigt att vara empatisk ”

Patrik Snöhjärta är en av våra omkring 150 ersättningshandläggare. Han trivs på jobbet och uppskattar att hela tiden få lära sig nya saker.

Porträtt av ung kvinna med långt hår och svarta kläder. I bakgrunden stora fönster.

Varje dag gör man något nytt

Patrik Snöhjärta är en kreativ Härnösandsbo som gillar att skriva, måla och skulptera på fritiden. Han har haft flera olika jobb, bland annat som korvförsäljare och lärarassistent, innan han började på Kommunals a-kassa 2016 som medlemskommunikatör. I den rollen ger man bland annat hjälp och service till våra medlemmar genom telefon och mejl. För ett år sedan vidareutbildade han sig till ersättningshandläggare, ett jobb som han verkligen gillar.

– Det bästa med jobbet är att alla ärenden är unika, det finns inte två ärenden som är precis likadana. Varje dag gör man något nytt.

En ersättningshandläggare utreder medlemmens rätt till a-kassa utifrån lagstiftningen och formulerar och motiverar beslut.

Det mest utmanande med jobbet tycker Patrik är det nya ärendehanteringssystem som alla a-kassor infört under det senaste året, det funkar inte som det borde ännu.

Vad behöver man vara bra på som handläggare?

– Det är viktigt vara empatisk. Du har ofta kontakt med människor som är i en väldigt tuff situation. Min empati hjälper mig i min yrkesroll. Men det är viktigt att inta ta med jobbet hem utan att kunna hålla mentalt avstånd, annars finns risk att du mår dåligt.

Vad tycker du om Kommunals a-kassa som arbetsgivare?

– Jag älskar min arbetsgivare! Det är en empatisk organisation som visar att den bryr sig om sina medarbetare. Jag rekommenderar andra att söka jobb här, man får en bra utbildning.

Dela:

Senast uppdaterad:

Senast uppdaterad:

Dela: